Allvarligt?

Ni som följt min gamla blogg vet säkert om att jag för en tid sedan fick cellförändringar.
Dessa opererades bort för en månad sedan, genom skrapning och bränning.

Idag ringde läkaren angående provsvaren på proverna de tog under skrapningen.
Det visade sig vara "lite allvarligare cellförändringar" sa han.
Lugn och sansad, underbar läkare, men ordet allvarligare är inte ett behagligt ord, oavsett hur personen låter som säger det..
I mitt fall, som inte fyllt 25, så innebär det att om 6 månader blir jag kallad för nytt cellprov och utifrån det får vi se vad som händer.

4 cellprov ska tas med 6 månaders mellanrum efter det, och sedan 1 om året efter dessa 4.
Skulle det efter första provet visa att det fortfarande finns kvar förändringar så innebär det att de opererar mig igen och tar ca 1 cm från livmoderhalsen.
Hade jag fyllt 25 redan, då hade de gjort det nu direkt och inte väntat med omprov. Jag blir ju 25 i år, kunde de inte räknat från året man fötts ist?

Även om läkaren sa att jag inte ska oroa mig, även om han sa att det säkert inte är någon fara och att det ytterst sällan är något mer än såhär, så hjälper inte det.
Jag oroar mig ändå. Jag får ändå ont i magen. Jag gråter ändå!
Jag kan inte gå i 6 månader och inte bry mig.
För samma ord har de sagt sedan första provet.. "oroa dig inte, det är oftast ingen fara".. och ändå visade det sig vara det om och om igen.

Fan, jävla, skit!

Kommentarer
Postat av: Mejran

Uch stackare :( Hoppas de blir lite lättare! Jag har alltid undrat vad beror de på att man får cellförändringar egentligen?! Kan de påverka framitda graviditet? :/ jag är livrädd för att få det, en vän till mig har genomgått de samma som du skirvit om. Hon berättade för mig man kan få de genom en (kön)sjukdom elle nått.

Blir man aldrig av med det? Ne uch jag lider med dig :( Lycka till! Kram!

2009-04-16 @ 15:55:56
Postat av: Mia

Mejran Jag har också frågat läkarna om just det, med svårigheter att få barn i framtiden o så. Eftersom de skrapar och bränner bort bitar av livmoderhalsen. Men det finns tydligen inget som tyder på att man skulle ha svårare o bli med barn. Så man får väl lita till det. Däremot kan det ju leda till livmoderhalscancer om man inte skrapar eller bränner bort cellförändringarna. Så det är ju den proceduren jag går igenom nu.

Ja, de gör ju tex reklam på tv om vaccinet Gardasil, som är ett vaccin mot könssjukdomen kondylom. Och har man fått den så kan man ha lättare för att få licmoderhalscancer. Men man kan få det ändå, cellförändringar har i grunden inget med könssjukdommar att göra, och jag har tex fått detta nu trots att jag är frisk. Men visst kan man ändå vaccinera sig, vilket kostar runt 1600:- tror jag, om man vill ha vaccinet mot just kondylom. Men det skyddar inte mot cellförändringar eller cancer tyvärr. Låter som en gynekolog nu med jag har ju satt mig in massor i detta nu pga min situation :-P

Cellförändringar kan man såklart bli fri från, om de lyckas få bort allt vid en skrapning/bränning. Men vet inte om man kan ha ökad risk att få tillbaka det eller något sånt. Men man kommer ju gå på massor av koller efteråt för o se just så det inte kommer tillbaka..

Du ska inte oroa dig i onödan, är du över 23 får du kallelser automatiskt och med mina erfarenheter kan jag bara säga att gå på de, slarva inte, det är väl värt det!

Tack ska du ha! Kram

2009-04-16 @ 16:16:19
URL: http://mimod.blogg.se/
Postat av: Maria

nej men usch! =( Jag hoppas verkligen att det inte är någon fara!



STOR KRAM!

2009-04-16 @ 17:25:01
URL: http://catwalkqueen.blogg.se/
Postat av: Sara

Nä men usch! Du som sa sist att det inte var nån fara.. Då kan jag fatta att man pustar ut. Men sen att få höra det igen.. Hoppas nu att det inte är nåt farligt, håller tummarna för dig vännen. Kramar

2009-04-16 @ 18:24:42
URL: http://fabulousprincess.blogg.se/
Postat av: Sara

fy vilket tråkigt besked:( hoppas verkligen att det kommer gå bra! kramar

2009-04-16 @ 18:40:51
URL: http://blogg.petersara.se
Postat av: Frida | zerendipity.se

nämen usch! förstår verkligen att du är orolig!!! det här är ju inget man bara chansar på och väntar tycker jag. dem kan väl likaväl göra en operation då istället för att vänta? eller?

skumma beslut dem tar läkarna ibland alltså!!!

2009-04-16 @ 19:28:13
URL: http://www.zerendipity.se
Postat av: Spessartin

Usch! Jag lider med dig! Jag hatar de där jäkla cellprovtagningarna och är alltid nervvrak innan jag får svaret, och att få ett sånt svar som du fick kan jag inte ens föreställa mig. Ja, precis - hur skall du gå i sex månader utan att oroa dig, det går ju bara inte!

Det är ju superbra att de håller järnkoll på dig och tänker provta dig ofta för att se alla eventuella förändringar, men det hjälper ju inte när man är ledsen och rädd!

Sköt om dig! Kram.

2009-04-16 @ 20:49:49
URL: http://spessartin.blogg.se/
Postat av: Anki

Ramlade in här efter att ha sett din kommentar på Spessartins blogg. Förstår verkligen din rädsla och oro men jag hoppas verkligen att det ska gå bra.



Om det är någon tröst så har jag en nära bekant som har opererat sig mot cellförändringar och i efterhand fått fyra barn.



Jag hoppas som sagt verkligen att det går bra för dig iaf!



Gillade din blogg så du hamnade på min Bloglovin iaf...:)

2009-04-17 @ 21:27:13
URL: http://anki85.blogg.se/
Postat av: Mija

Tycker verkligen synd om dig, det var inget roligt besked. Men jag tror och hoppas inte att det är någon fara!



Svar på tidigare kommentar:



Tyvärr blir det nog inte snygg att bryta av med en annan färg då ena stycket är klart. Det räcker bara till ett halft till. Så nja, nej jag får nog leta. Det dröjer ju till det måste vara färdigt.



Hoppas du hittar ett annat jobb eller ett komplement iallafall. Det är så jävla jobbigt med de här satans pengarna. Suck. Jag har nallat av sparkontot för andra gången denna månaden. Drygt.



Hehe nja, jag kan väl säga som så att det är samma typ av jobb som det jag jobbade på innan. Man bokar kundbesök, man tar reda på investeringsbehov etc. Även om det inte låter som så stor skillnad så är den enorm. Stämningen, miljön, mer ergonomiskt etc. :)



Kram

2009-04-17 @ 21:52:32
URL: http://mijasegen.blogg.se/
Postat av: B E R G O D A L V A N A. C O M - Nettan

Åh stackare. Skickar en bunt kramar! Kan de inte göra något direkt liksom? Ta itu med det? Vadå vänta 6 månader gah vem blir inte mer nojjig av att gå runt sådär i ett halvår

2009-04-17 @ 22:35:55
URL: http://bergodalvana.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0